Ciao Coatl e benvenuto su Art Over Covers, com’è nata questa tua one man band Machina Coeli?

 

Hi, thank you for this opportunity. The idea was born back in 1996 while listening to the music of Mortiis, Wongraven, Die Verbannten Kinder Evas, Arcana, Weltenbrand and Pazuzu. That same year I got a Korg X3 keyboard which I still use to record Machina Coeli’s music. In 1997 I composed the songs for the Finitor Visus Nostri minicd, recorded them the following year and eventually released it in 1999. The 20th anniversary tape version will soon be released by canadian Gravecult Records which already re-released a few Mortiis’ albums on tape. Actually the initial idea was inspired by a Mortiis’ interview on a 1996 GrindZone issue: there he stated that anyone could be able to create his own kingdom through art.

+Quant’è importante secondo te l’immagine per la tua musica?

 

Very important: I started loving Heavy Metal music because of the album covers. Artwork is a huge part of the whole piece, since it is able to visually transmit something music can’t, at least not with the same strenght. And viceversa, of course.

 

+Nel sito di Nigra Opera, come didascalia del tuo ultimo lavoro c’è la seguente frase: “Il gufo stava urlando, mentre il fiume che scorreva sfidava la fame del lago dimenticato. Come potevamo perdere la memoria del magico specchio d’acqua mentre ci abbandonavamo alla ricerca insensata di piacere e materia? Ora è il momento di forgiare nuove armi splendenti e schiacciare il subdolo regno dell’ignoranza con le sue ombre maligne per offrirlo alla Conoscenza più pura. C’è solo una cosa che può salvarci ora: le antiche segrete pergamene chiuse nel baule in fondo al lago … “ A che aneddoto si riferisce esattamente?

 

Nothing specific or real, just an ispiration born from the idea of living an era in which any kind of wisdom and knowledge are lost, symbolically sunk in the dephts of a forgotten water mirror. Thus you must work hard to recover them.

 

+Siccome sfugge alla luce del giorno il gufo è simbolo di oscurità, malinconia e solitudine; una sorta di animale anti/Dio perché vive senza necessità del Sole. Quello ritratto nella tua copertina ha questo tipo di scopo rappresentativo? Sembra far parte di un disegno medievale…

 

Nightime birds fashinate me so much, the owl on the cover is actually a part of a medievil painting. I decided to use that image (and the hoot in the album) as a warning, in the way Bathory used the crow on Blood On Ice. A wise bird warning humans that their stupidity won’t last that long.

 

+Nella cover è ritratta una porzione di lago del Sebino, più conosciuto come lago di Iseo: è il tuo luogo di origine? Le due spade che significato hanno?

 

My grandfather Dante – which meant and means a lot to me – was born on Lake Sebino, thus a part of my roots plunge into those waters. It is a very dark, romantic and sometimes dangerous lake and it carries an island with a mountain (Monte Isola) in the middle. Swords represent an idealistic past made of honour even in a fight. Plus, I do practice martial arts with sticks, knives and blades.

 

+Come mai hai scelto di pubblicare il tuo ultimo lavoro su musicassetta? Pensi che sia un supporto che sta venendo rivalutato oggi come oggi? Non molto semplice da utilizzare; per chi ha vissuto come me gli anni ’90 era una bella impresa cercare la tracce e non si è nemmeno sicuri che tutti ora abbiano il dispositivo per leggerla. Ovviamente non è per scoraggiare il tuo intento ma è una scelta davvero singolare!

We are witnessing a somehow inexplicable reinassance of tapes. I have your same memories, actually! Yet I think younger people could love this format for its vintage aesthetics. Anyway, when we do sell a tape we give the buyer high quality digital files as well.


+L’art director della tua ultima copertina è lo stesso che ha curato quella di “Gnosis”? Che tipo di lavoro c’è stato per l’elaborazione della tua precedente release in senso estetico?

 

I worked with Matteo from Masked Dead Records / Nigra Opera Productions either for Gnosis and Lure Of The Forgotten Lake. The parchment symbolizes the past gone by and the labirynth is a strong gnostic symbol that has to do with the self identification process (C.G. Jung docet). Abraxas and Chnoubis are some kind of “deities” which inhabit the gnostic cosmos. I liked the interpretation of those figures you gave in your review of Gnosis.

 

+Da cosa è derivata la scelta del tuo moniker e cosa significa?

 

Back in 1996-97 I was studying medieval music at the University Of Bologna. Machina Coeli means “the sky’s mechanism” and it’s part of Severino Boezio’s musical theory (V century, a.D.). It’s something related to the supposed sound the planets release during their motion.

 

+Ti è mai capitato di acquistare un disco solo per l’immagine della cover? Se sì quale?

 

Heavy Demons by Death SS. It perfectly fit my 14 years old mind’s horror imagery.

 

+Il tuo colore preferito e perché

 

Brown because it reminds me of chestnuts, a kind fruit I definitely worship.

 

+Quali sono secondo te le copertine migliori della musica?

 

The ones which allow a great mind trip. Talking about Metal covers, I’ve always been in love with Dan Seagrave’s ones. Recently I conducted an interview with this incredible artist, you will soon be able to hear it on my radio show – Heavy Demons on Radio Onda D’Urto FM. Stay tuned!

 

+I tuoi artisti preferiti o fotografi.

 

I’m not that fond of art or photography, even though I can be easily captured by them. Recently I attended a multimedia exhibit dedicated to Hieronymus Bosch: I love his overwhelming fantasy world! As for the 20th century, I love Fortunato Depero’s work and Andy Warhol’s art and philosophy. I would also like to remember late Gian Butturini, a great photographer I’ve had the pleasure to be friend and work with. He did many amazing photo feature works.

 

+Libertà di espressione, dicci pure qualcosa che hai voglia di comunicarci!

 

Do not make proselytes, nor be them.